Сан-Сальваторе-Монферрато, Італія
Зображення: Гаетано Чессаті на Unsplash , 2016
- Сільськогосподарський сектор є не лише основним рушієм зміни клімату, але й серйозно постраждав від нього. Таким чином, політичні зусилля спрямовані не лише на пом’якшення клімату в сільському господарстві, але й на те, щоб зробити цей сектор більш надійним і мінімізувати вплив зміни клімату.
- Стратегія адаптації ЄС, Регламент LULUCF та Загальна сільськогосподарська політика ЄС є інструментами, які можуть бути використані для стимулювання адаптаційних рішень та підвищення стійкості сільськогосподарського сектора до кліматичних ризиків. З’явилися мережі адаптаційних знань і практиків, які сприяють обміну інформацією та розбудові потенціалу, включно з кількома дослідницькими програмами, що фінансуються ЄС.
- Моніторинг, звітність та оцінка сільськогосподарських заходів на рівні ЄС значною мірою залежатимуть від офіційного механізму звітності в рамках реформованої Спільної сільськогосподарської політики.
Впливи та вразливі місця
Сільськогосподарський сектор є одним із головних чинників зміни клімату, викидаючи метан (CH 4 ), закис азоту (N 2 O) і вуглекислий газ (CO 2 ) , головним чином пов’язаний із землекористуванням, внесенням добрив і тваринництвом . Частка європейських викидів парникових газів наразі становить близько 10% . У свою чергу, зміна клімату впливає на європейське сільське господарство та вимагає адаптації сільськогосподарських систем і фермерів. Підвищення температури та атмосферного CO 2концентрація, зміни режиму опадів і більш часті екстремальні явища впливають на врожайність сільськогосподарських культур і продуктивність худоби в Європі, а також на управління водними ресурсами та умови транспортування та зберігання. Очікується, що врожайність сільськогосподарських культур загалом знизиться в південних регіонах і зросте на півночі, тоді як більш часті екстремальні погодні явища спричинять розрізнені та згубні наслідки по всій Європі.
Основи політики
Стратегія ЄС щодо адаптації до зміни клімату, ухвалена у 2021 році, спрямована на те, щоб зробити адаптацію розумнішою, швидшою (прискорити впровадження адаптаційних рішень) і системніше (інтегровані рішення та плани). Стимулювання місцевої адаптації, природничі рішення, стале використання та стійкість прісних водних ресурсів є особливо актуальними для сільськогосподарського сектора, тоді як активізація міжнародних дій є важливою, щоб уникнути перебоїв у імпорті сільськогосподарської продукції ЄС .
Пропозиції щодо адаптації Регламенту про землекористування, зміни землекористування та лісове господарство (ЗЗЗЛГ) спрямовані на збільшення уловлювання вуглецю в сільському та лісовому господарстві, що має серйозні наслідки для змін земельного покриву. Заходи для досягнення цієї мети, такі як підтримання пасовищ, вирощування вуглецю та відновлення торфовищ, також допоможуть запобігти ерозії ґрунту та зменшити ризик затоплення.
Конкретні заходи з адаптації в сільськогосподарському секторі в першу чергу підтримуються через Загальну сільськогосподарську політику (CAP), головними цілями якої є сталість і захист клімату. Спеціальні адаптаційні заходи досі не відігравали помітної ролі в CAP, але обов’язкові та добровільні заходи з екологізації часто забезпечують коротко- та середньострокові адаптивні рішення на рівні ферм .
Зелений платіж у рамках 1 рівня CAP покриває диверсифікацію культур, створення екологічно орієнтованих територій та підтримку постійних пасовищ. Підтримка розвитку сільських районів у рамках 2-го рівня CAP включає розвиток лісів, агро-екологічні та кліматичні заходи, органічне землеробство та платежі Natura 2000. Схеми фінансування доповнюються заходами з навчання та іншою підтримкою для підвищення продуктивності та стійкості до зміни клімату від Системи консультування по фермах, Інноваційного партнерства та прикладних досліджень. Поточні переговори між Європейським парламентом і Радою ЄС перенесли запропоновану дату початку реформи CAP на 1 січня 2023 року, а тим часом перехідне положення на 2021-22 рр.продовжує чинний режим.
Відповідно до Європейської зеленої угоди , стратегії « Від ферми до столу », стратегії збереження біорізноманіття , пропозиції CAP на 2023-2027 рр . приділяють більшу увагу діям у сфері навколишнього середовища та клімату. Посилені обов’язкові заходи та більше можливостей фінансування встановлюються для збереження багатих вуглецем ґрунтів, сівозміни, управління поживними речовинами та екосхем .
Удосконалення бази знань
Спеціальний звіт МГЕЗК про глобальне потепління на 1,5 °C розглядав вплив на сільськогосподарський сектор у різних розділах, вказуючи на відповідні потреби адаптації. Поглиблення знань у цих галузях, у тому числі про витрати та переваги адаптаційних заходів, пов’язаних із сільським господарством, є пріоритетом. Спеціальна доповідь МГЕЗК про зміну клімату та землі оцінює поточні наукові знання, зокрема про деградацію земель, опустелювання та продовольчу безпеку, формулювання проблем та варіанти адаптації, а також про конкретні виклики та можливості для сільськогосподарського сектора.
У Звіті ЄЕА « Адаптація до зміни клімату в сільськогосподарському секторі Європи » наведено огляд того, як політика та програми ЄС спрямовані на адаптацію до зміни клімату, і містить приклади здійсненних та успішних дій з адаптації.
Об’єднаний дослідницький центр (JRC ) підтримує Європейську комісію в моделюванні економічного впливу зміни клімату на сільськогосподарський сектор та оцінці політики адаптації та пом’якшення наслідків (наприклад, проекти PESETA ). Кілька дослідницьких проектів, пов’язаних з адаптацією в сільськогосподарському секторі, фінансуються в рамках програм LIFE (наприклад, AgriAdapt , ADAPT2CLIMA , LiveAdapt тощо) та H2020 (наприклад, MOSES, BINGO , COACCH , Flourish, FATIMA, RUN4LIFE, RESFOOD, IoF2020).
Copernicus Climate Change Service (C3S) надає інформацію, інструменти та дані про зміну клімату, включаючи декілька демонстраційних послуг для сільськогосподарського сектору . Він пропонує безкоштовний і відкритий доступ до секторальної інформаційної системи (SIS), доступної в Climate Data Store , для підтримки регіональних ініціатив з адаптації. Інші послуги для водного сектору надають індикатори води, які можна використовувати для вибору відповідних культур і планування зрошувальної інфраструктури, а також демонстрації адаптації до зміни клімату . Служба моніторингу земель Copernicus надає дані дистанційного зондування про ґрунтовий покрив і зміни ґрунтового покриву ,Фенологія та продуктивність рослинності , які допоможуть визначити врожайність. У майбутньому дані дистанційного зондування можуть інформувати про регіональні зміни земельного покриву в результаті адаптаційних заходів, а також про сукупні тенденції на рівні ЄС.
Ініціатива спільного програмування сільського господарства, продовольчої безпеки та зміни клімату зосереджує дослідження в 24 країнах на вирішенні взаємопов’язаних проблем сталого сільського господарства, продовольчої безпеки та наслідків зміни клімату.
Декілька міжнародних мереж, організацій та асоціацій діляться знаннями у своїх практичних спільнотах. Серед них Європейська федерація консервативного сільського господарства , Міжнародна федерація рухів органічного сільського господарства ( Європейська регіональна група ) та COPA-COGECA .
Підтримка інвестицій та фінансування
Фінансування ЄС на адаптацію підтримується багаторічною фінансовою програмою (MFF) на 2021-2027 роки , яка гарантує, що дії з адаптації до клімату були інтегровані в усі основні програми витрат ЄС.
У цьому бюджеті MFF 386,6 мільярдів євро виділено на CAP . Основна частина витрат, 270 мільярдів євро, піде на підтримку доходів у рамках першого рівня, а додаткові 20 мільярдів євро призначені для підтримки ринку. Решта (приблизно одна чверть) буде витрачена на підтримку розвитку сільських територій у рамках другого рівня.
Додаткові 10 мільярдів євро будуть доступні через дослідницьку програму ЄС Horizon Europe для підтримки конкретних досліджень та інновацій у харчовій промисловості, сільському господарстві, сільському розвитку та біоекономіці.
Скільки бюджету CAP буде фактично виділено на заходи, корисні для пом’якшення клімату та адаптації, ще обговорюється та також залежатиме від реалізації національних стратегічних планів CAP. Згідно з початковими пропозиціями Європейської комісії щодо реформування 2018 року, очікується, що 40% бюджету CAP буде спрямовано на боротьбу з кліматом, а 30% у кожній програмі розвитку сільської місцевості буде виділено на заходи, пов’язані з навколишнім середовищем і зміною клімату.
Окрім інвестицій у САП, для підтримки адаптації доступний ряд інструментів ЄС:
- підпрограма LIFE Climate Action ;
- програма INTERREG Europe ;
- Дослідницька та інноваційна програма Horizon Europe , особливо актуальна для адаптації в сільськогосподарському секторі, це кластер 6 про продовольство, біоекономіку, природні ресурси, сільське господарство та навколишнє середовище .
Повний огляд можна знайти на сторінці Фінансування заходів з адаптації ЄС .
ІМН адаптації
Механізм звітності, пов’язаний із національними стратегічними планами щодо реалізації CAP для моніторингу та оцінки конкретних заходів з адаптації в сільськогосподарському секторі, все ще знаходиться на стадії розробки, а відповідну структуру показників ще не прийнято.