- 0 Вступ. Про Інструмент
- 1 Підготовка основи для адаптації
- 2 Оцінка ризиків та вразливості до зміни клімату
- 2.1 Ідентифікація минулих і теперішніх проявів зміни клімату
- 2.2 Аналіз кліматичних прогнозів та майбутніх впливів
- 2.3. Ідентифікація вразливих секторів міста
- 2.4. Проведення оцінки ризиків та вразливості
- 2.5. Урахування ролі прилеглих територій при проведенні адаптації
- 2.6. Визначення основних проблем у сфері адаптації та встановлення цілей
- 2.7 Самоперевірка
- 3Визначення варіантів з адаптації
- 4Оцінка та вибір варіантів адаптації
- 5Впровадження заходів з адаптації
- 6 Моніторинг та оцінка адаптації
5.1. Розробка ефективного плану адаптації
Після оцінки ризиків (див. Крок 2), визначенні та виборі бажаних варіантів адаптації (див .Крок 3 і Крок 4) можна створити рамки для впровадження дій з адаптації – стратегію та план дій. Щоб бути ефективною, ця структура має брати до уваги висновки з кроків 1-4 та підлягати публічному обговоренню та офіційному визнанню органами самоврядування громади.
Реалізація заходів з адаптації, якщо вони не повністю включені в існуючу галузеву політику, зазвичай керується спеціальною стратегією адаптації та супровідним планом дій. Стратегія з адаптації є аналітично-довідковим документом, що окреслює бачення, напрямок дій, очікувані результати. Супровідний план дій визначає, що потрібно зробити, щоб перетворити вибрані варіанти адаптації в конкретні дії.
Часто місцеві органи влади розробляють і план, і стратегію як єдиний документ, який називається «стратегією адаптації» або «планом адаптації». Стратегія адаптації також може бути включена в інші, наприклад, галузеві документи. У будь-якому випадку, рекомендовано, щоб проект стратегії адаптації обговорювався під час публічних консультацій з усіма відповідними зацікавленими сторонами (див. Крок 1.6).
Стратегія адаптації може включати:
- вступ, що пояснює, чому потрібна адаптація, наприклад, поточний і очікуваний вплив зміни клімату на громаду (див. крок 2.1);
- розгляд результатів оцінки ризиків і вразливих секторів (див. Крок 2.4);
- підхід до розробки стратегії, наприклад, співпраця з органами влади всередині та за межами громади та іншими зацікавленими сторонами (див. Крок 1.6);
- цілі та/або завдання адаптації та стратегічні напрямки;
- положення щодо моніторингу та оцінки стратегії (див. Крок 6);
- прогнозування змін у майбутньому.
У деяких випадках, коли стратегія адаптації вже існує на національному або регіональному рівнях, громада може вирішити не розробляти спеціальну стратегію, а розробити свій план дій з адаптації відповідно до цієї національної чи регіональної стратегій.
План дій, який супроводжує стратегію, визначає, що потрібно зробити, щоб перетворити пріоритетні варіанти адаптації (див. Крок 4) у дії. План дій містить щонайменше:
- цілі дій;
- обґрунтування та доречність дій;
- етапи та шляхи впровадження;
- інструменти, які пропонують точки входу для інтеграції та впровадження;
- ролі та обов’язки виконавців, чітко враховуючи необхідність координації та співпраці між суб’єктами на різних рівнях;
- терміни реалізації;
- оцінку необхідних людських і фінансових ресурсів, а також знань;
- доступні варіанти фінансування дій;
- потенційні конфлікти та можливі співпраці між зацікавленими сторонами;
- індикатори та механізми моніторингу та оцінки успішності впровадження;
- положення щодо перегляду дій;
- інформаційні потреби, відкриті дослідницькі питання та шляхи усунення прогалин у знаннях;
- потенційні перешкоди та сприяючі фактори для їх подолання.
Якщо основним обраним підходом до впровадження адаптації до наслідків кліматичної зміни є інтеграція в існуючі політичні документи та плани, тим не менш, доцільно розробити стратегічний документ, у якому буде викладено ключові впливи, сектори та політики для інтеграція аспектів адаптації.
Для того, щоб структура впровадження адаптаційних заходів була ефективною, важливо отримати політичне схвалення. Офіційне визнання розробленої стратегії та супровідного плану дій також забезпечить стійкість адаптаційних заходів у довгостроковій перспективі. Із послідовністю політичного схвалення можна ознайомитися на сторінках 25-26 гайду «Кліматичні цілі Львова».
План дій з адаптації громади до наслідків кліматичної зміни є основоположним і найважливішим інструментом місцевої політики для здійснення продуктивної адаптації. Він визначає, що потрібно зробити, щоб перетворити пріоритетні варіанти адаптації в дії, вказуючи на те хто, коли та в якому обсязі надає ресурси та розподіляє їх. Основна мета плану дій полягає в керуванні процесом реалізації адаптації шляхом надання детальної дорожньої карти для впровадження варіантів адаптації на практиці.
Документ плану дій представляє політичний результат попередніх етапів розробки політики адаптації. Таким чином, він повинен бути твердо заснований на результатах попередніх кроків, про які йдеться у попередніх розділах. Спираючись на стратегію адаптації та конкретизуючи її загальні цілі та стратегічні напрямки, план дій представляє собою структуровану збірку відібраних заходів із окресленими процесами та механізмами для їхнього впровадження у пріоритетності до контексту окремо взятої громади чи регіону.
Відповідно до наскрізного характеру адаптації до зміни клімату, якісний план дій має бути багатогалузевим політичним документом, що окреслює дії з адаптації у конкретному секторі та між різними секторами, що є чутливими до наслідків кліматичної зміни. Щоб спрямовувати та сприяти впровадженню заходів із адаптації у відповідні сфери галузевої політики, до комплексних планів дій з адаптації можуть бути розроблені плани з адаптації конкретних секторів/галузей у форматі доповнень.
Джерела