- 0 Вступ. Про Інструмент
- 1 Підготовка основи для адаптації
- 2 Оцінка ризиків та вразливості до зміни клімату
- 2.1 Ідентифікація минулих і теперішніх проявів зміни клімату
- 2.2 Аналіз кліматичних прогнозів та майбутніх впливів
- 2.3. Ідентифікація вразливих секторів міста
- 2.4. Проведення оцінки ризиків та вразливості
- 2.5. Урахування ролі прилеглих територій при проведенні адаптації
- 2.6. Визначення основних проблем у сфері адаптації та встановлення цілей
- 2.7 Самоперевірка
- 3Визначення варіантів з адаптації
- 4Оцінка та вибір варіантів адаптації
- 5Впровадження заходів з адаптації
- 6 Моніторинг та оцінка адаптації
1.4. Ідентифікація фінансових можливостей
Окрім того, що для успішного створення, розробки, реалізації, моніторингу та оцінки плану адаптації громади необхідні кваліфіковані кадри для координації процесу не менш важливим чинником є і залучення фінансування у довгостроковій перспективі. Фінансування можна залучити з місцевого бюджету (наприклад, Громадський бюджет, бюджет розвитку), державного бюджету, через інструменти регіональних і місцевих фондів, через інструменти Європейського Союзу, а також через міжнародні фінансові установи. Надалі розглянемо приклади подібних джерел фінансування.
Залучати співфінансування у межах кліматичних дій (у тому числі й адаптації до наслідків кліматичної зміни) можна через різноманітні програми ЄС, зокрема, Recovery and Resilience Facility (Фонд відновлення та стійкості), програму LIFE, CAP (Європейський сільськогосподарський фонд розвитку сільських районів), European Regional Development Fund (Європейський фонд регіонального розвитку), Horizon Europe (Горизонт Європа), Just Transition Fund (Фонд справедливого переходу), European Maritime and Fisheries Fund (Європейський фонд морського та рибного господарства) та інші.
Для прикладу, Програма LIFE — це європейська програма для співфінансування проектів, які демонструють або пілотують рішення, які вирішують проблеми навколишнього середовища (включаючи розбудову циркулярної економіки, захист довкілля та біорізноманіття) або зміни клімату. Загальною метою програми є сприяння впровадженню, оновленню та розвитку ефективної політики в цих сферах. Програма діє з 1992 року та співфінансувала понад 5500 проектів у ЄС та країнах за його межами. Обсяг фінансування програми LIFE на період 2021-2027 років становить 5,4 млрд євро. Починаючи з 2021 року оновлена LIFE відкриває чотири нові підпрограми: природа та біорізноманіття, циркулярна економіка та якість життя, пом’якшення зміни клімату та адаптація до її наслідків, перехід до чистих джерел енергії.
European Bank for Reconstruction and Development / EBRD (Європейський банк реконструкції та розвитку / ЄБРР) – міжнародний фінансово-кредитний інститут, створений у 1991 році, який надає допомогу країнам від Центральної Європи до Центральної Азії для проведення ринкових реформ, активного інтегрування економік цих країн у міжнародні господарські зв’язки. Він одним із найбільших інституцій, які підтримують фінансово державні та приватні структури. Робота ЄБРР з адаптації до зміни клімату охоплює багато секторів економіки, таких як водопостачання, виробництво гідроенергії, прибережну інфраструктуру, агробізнес і гірничодобувну промисловість. Інвестиції в підвищення кліматичної стійкості цих секторів можуть допомогти підприємствам скоротити витрати та підвищити конкурентоспроможність протягом життєвого циклу проектів і уникнути викиду активів. За 30 років роботи в Україні ЄБРР сумарно залучив понад 14,5 млрд євро.
European Investment Bank / EIB (Європейський інвестиційний банк / ЄІБ) – банк, який належить та представляє інтереси держав-членів Європейського Союзу. Він тісно співпрацює з іншими інституціями ЄС для реалізації політики ЄС. ЄІБ є одним із головних фінансистів кліматичних заходів у світі, зокрема, у 2020 році він виділив 24,2 млрд євро на боротьбу зі зміною клімату, що становить 37% від усього його фінансування. У сфері адаптації до клімату основні інвестиції здійснюються в проекти, які передбачають несприятливі наслідки зміни клімату та вживають відповідних заходів для запобігання або мінімізації завданої шкоди. Наприклад, до таких інвестицій відносять проекти, які сприяють зменшенню ризиків повеней, розвитку сталих міст, збільшенню лісосмуг.
NEFCO (Нефко) – міжнародна фінансова організація, заснована у 1990 році урядами п’яти Північних країн: Данії, Ісландії, Норвегії, Фінляндії та Швеції, основною метою якої є позитивний вплив на довкілля. Організація фінансує та реалізує виключно проекти зеленого росту та кліматичні проекти, надаючи пріоритетне значення проектам у Східній Європі, регіоні Балтійського моря, Арктичному та Баренцовому регіонах.
При впровадженні заходів з адаптації ключове значення матиме інтеграція, спрямована на створення синергії та запобігання непотрібним витратам. Діяльність з адаптації може бути інтегрована з низькими витратами в існуючі інструменти галузевої політики.
Залучення фінансових ресурсів для розробки кліматичного плану передбачає проведення низки фінансових операцій із закупівлі послуг і товарів. У даному випадку, незважаючи на поширену практику, не тільки ціна повинна впливати на рішення про здійснення публічних закупівель. Відповідно до п. 4. ч. 3. ст. 29 Закону України “Про публічні закупівлі” одним із критеріїв розгляду та оцінки тендерних пропозицій є вплив зовнішніх екологічних чинників протягом життєвого циклу товару (товарів), роботи (робіт) або послуги (послуг). Зокрема мова йде про вплив викидів парникових газів, інших забруднюючих речовин та інші витрати, пов’язані із зменшенням впливу на навколишнє середовище (довкілля). Саме тому у країнах Європейського Союзу активно популяризують поширення практики здійснення так званих “зелених публічних закупівель” як можливість для інституції-замовника долучитися до охорони довкілля та популяризації сталого розвитку, не втрачаючи при цьому можливості замовити товари та послуги високої якості та розумної цінової категорії.
З методичної точки зору для здійснення правильного вибору рекомендують використовувати міжнародну систему підрахунку вартості життєвого циклу (LCC). Екологічні закупівлі також не завжди повинні означати купівлю екологічних товарів чи послуг. Мова може йти також про закупівлю меншої кількості таких товарів чи послуг із розрахунку на більш ощадливе їх споживання, або повторне використання того, що замовлялося раніше. Окрім вищеперелічених переваг, здійснення “зелених закупівель” також можна позитивно оцінювати з точки зору формування позитивної репутації. Така складова етикету зазвичай може запозичуватися як приклад для наслідування і тому її вартує імплементувати не лише на рівні розробки і реалізації плану адаптації громади, а й загалом усієї діяльності ОМС.
Джерела
- The European Climate Adaptation Platform Climate-ADAPT: Implementing adaptation
- Кліматичні цілі Львова: гайд для обраних до міської ради
- Adapting to climate change: A guide for local councils
- Powiatowy poradnik klimatyczny
- ICLEI; Programa Ciudades Sustentables, 2016: Guía de Acción Local por el Clima.
- Угода мерів щодо клімату та енергії. Східне пертнерство